شون کانری و حکایت اسکاتلندی بودن

شون کانری از طرفداران حزب ملی اسکاتلند است که خواهان استقلال این کشور از انگلستان است
با آن که تا کنون بازیگران خوش سیمای متعددی نقش جیمز باند را ایفا کرده اند، چهره ای که از این شخصیت محبوب سینمایی در ذهن بسیاری از جهانیان حک شده است چهره شون کانری، بازیگر معروف و اکنون بازنشسته است.

اما مردم بریتانیا آقای کانری را نه فقط به عنوان ماندگارترین جیمز باند پرده نقره ای، بلکه به عنوان مردی اسکاتلندی که به سرزمین اجدادی خود و فرهنگ و رسوم آن سخت افتخار می کند، نیز می شناسند.

در اتوبیوگرافی جدیدی که با نام "اسکاتلندی بودن" از شون کانری منتشر شده، او به تفصیل به سرزمین خویش پرداخته است.

شاید بسیاری از خریداران این کتاب انتظار داشته باشند که آقای کانری ضمن بیان وقایع زندگی خود به روابط عاشقانه با زنان مورد علاقه اش نیز پرداخته باشد، اما همان طور که از نام کتاب پیداست، به نظر نمی رسد این انتظار برآورده شود.

شون کانری زندگینامه اش را با شرح روزهایی آغاز کرده که در محله فونتن بریج شهر ادینبورگ توزیع کننده شیر بود و سپس به معرفی جنبه هایی از فرهنگ اسکاتلند و شماری از هموطنان سرشناس خود چون رابرت برنز، شاعر(قرن هجدهم میلادی)، سر والتر اسکات، رمان نویس و شاعر ( اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده) و مری (ملکه اسکاتلند در قرن شانزدهم) می پردازد.

ورزش و معماری اسکاتلند و همچنین بارزترین ویژگیهای ادبیات اسکاتلند از دیگر موضوعاتی هستند که آقای کانری در کتابش مطرح کرده است.

شون کانری از طرفداران حزب ملی اسکاتلند است که خواهان استقلال این کشور از انگلستان است. البته او در باهاما سکونت دارد و گفته است تا زمانی که اسکاتلند مستقل نشود در سرزمین خود اقامت نخواهد کرد.

شون کانری اولین و به عقیده بعضی بهترین جیمز باند سینما بوده است. البته او در طول شش دهه سابقه بازیگری، در فیلمهای دیگر هم هنرنمایی کرده و یکبار اسکار بهترین بازیگر مرد در نقش مکمل را بدست آورده است.

کتاب آقای کانری همزمان با هفتاد و هشتمین سالگرد تولد او، در جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ به بازار کتاب عرضه شد و او همراه با موری گریگور، نویسنده و سینماگری که در نگارش این اتوبیوگرافی آقای کانری را یاری داده است، در جشنواره شرکت کرد.

جشنواره کتاب ادینبورگ از مهم ترین رویدادهای فرهنگی بریتانیاست و هر سال در ماه اوت همزمان با بعضی جشنواره های هنری دیگر از جمله جشنواره جاز و جشنواره هنرهای نمایشی در این شهر برگزار می شود.

در جشنواره امسال که از نهم تا بیست و پنجم اوت برگزار شد 800 نویسنده از جمله سلمان رشدی، رمان نویس بریتانیایی و مارگرت اتوود، نویسنده کانادایی حضور داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد